Laura Llaneli, Apagar el so

Judith Barnés, El Temps de les Arts

Laura Llaneli (Granada, 1986) és un membre més de la família de l'ADN Galeria. Acaba de presentar-hi el tercer treball, titulat 'Indistinct chattering', una proposta que posa al centre els conceptes de paisatge sonor i d'ecologia acústica.

Els que coneixem i admirem l'univers creatiu de Llaneli hi veurem una evolució lògica de la trajectòria, una mirada que recupera el passat per reconnectar, de nou, amb el present. Així doncs, l'artista sonora ha passat del so al xiuxiueig i del xiuxiueig al silenci en un exercici d'apagar el so de forma gradual per combatre els sobre estímuls de la nostra societat i per buidar les capes sonores dels indrets que habitem. Per tal d'aconseguir-ho, ha emprat el llenguatge i el registre escrit per al·ludir al so sense produir-lo tot fent ús de les experiències personals que acaben construint un arxiu mental sonor de caràcter col·lectiu. D'alguna manera, Llaneli fa la correspondència entre so i text de la mateixa manera que altres artistes visuals posen en relació el concepte, la paraula, amb l'objecte, la cosa.

El treball de la creadora es disposa en dues sales i ha estat concebut com una proposta conscient expressament plantejada per a una galeria però d'una manera natural, gens impostada. En aquest sentit, les quatre intervencions de Llaneli inverteixen l'espai expositiu per posar en valor l'arquitectura del lloc i jugar amb els elements que el conformen: els pilars, les cornises, etc. Un plantejament global que acaba modulant l'espai al ritme del llenguatge per mitjà de composicions, d'acotacions, de gravats de so en vidre, d'encolats de cites i fotografies i de vinils amb més acotacions. Així doncs, es tracta d'una successió de seqüències que l'artista va començar a recollir el 2017 a partir de pel·lícules que veia o de novel·les que llegia en l'idioma original i que ara, en conjunt, plasmen una mateixa reflexió des de diferents formats tot possibilitant-ne la generació d'una narrativa pròpia. La lliure apropiació de la narrativa per part del visitant no deixa de promoure un relat disruptiu en què diferents situacions i èpoques se superposen.

September 26, 2022
112 
of 144